Dacia Duster, Lodgy, Sandero - jaki silnik wybrać?
Dacia co prawda nie słynie z zachwycających silników, ale dla kierowców bez sportowego zacięcia mogą okazać się one całkowicie wystarczające, szczególnie biorąc pod uwagę ceny aut rumuńsko-francuskiego producenta. Warunek jest jeden. Przy wyborze konkretnej wersji silnikowej należy dobrze przemyśleć swoje oczekiwania oraz wziąć pod uwagę specyfikę samego auta. W tym artykule wyjaśniamy, które jednostki sprawdzają się najlepiej w przypadku Dacii Duster, Lodgy oraz Sandero.
Dacia Duster. Jaki silnik wybrać?
Duster to z pewnością najbardziej przełomowy model w historii Dacii – przynajmniej jeśli chodzi o popularność. Źródeł zainteresowania Dusterem należy szukać przede wszystkim w niskiej cenie, która robiła wrażenie tym bardziej, że mowa była o pełnoprawnym, przyzwoicie radzącym sobie w terenie SUV-ie. Cena sprawiała, że kierowcy byli w stanie temu modelowi sporo wybaczyć – na przykład słabsze niż u konkurencji jednostki. Trzeba jednak przyznać, że gama silnikowa jest na tyle szeroka, że właściwie każdy kierowca znajdzie wersję dla siebie.
Odpowiedź na pytanie częste wśród kupujących Dacię Duster – jaki silnik? – nie jest oczywista. Wiele zależy od stylu jazdy i rodzaju często pokonywanych tras. Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, wyboru nie ma. W pierwszy generacjach pod maską pracował stworzony w stajni Renault wolnossący 1.6 o mocy 105 KM, który następnie zmieniono na nissanowski 114-konny 1.6 SCe. Większy wybór mamy natomiast w przypadku diesli. Duster dostępny jest z silnikiem 1.5 dCi w wersjach 86, 90, 107 i 110 konnych. Który wybrać? Jeśli priorytetem jest niskie zużycie paliwa, polecamy jednostkę wysokoprężną. Pod względem bezawaryjności i dostępności lepiej wypadają jednak benzyniaki.
Dacia Lodgy. Jaki silnik wybrać?
Lodgy to auto popularne wśród dużych rodzin i przedsiębiorców. Jej najważniejsze atuty to spore rozmiary, niskie koszty zakupem (dotyczy to również przeznaczonych do samochodów Dacia części) oraz przyzwoita – zwłaszcza jak na tę cenę – funkcjonalność. Wśród tak tanich samochodów trudno byłoby szukać innego modelu, który pozwoliłby w stosunkowo wygodnych warunkach podróżować aż 7 dorosłym pasażerom. Niestety obywa się to kosztem słabego wyposażenia i dość słabych silników.
Gama silnikowa modelu składa się z trzech benzyniaków o mocy od 83 do 131 (tylko w egzemplarzach ostatniej generacji) KM i wysokoprężnej jednostce 1.5 dCi w wersjach 90, 95, 107, 110 i 116-konnych. Poza tym dostępne są też silniki 1.6 MPI i 1.6 SCe z fabryczną instalacją LPG. Diesle polecamy kierowcom, którzy chcieliby poczuć jakąkolwiek dynamikę. Benzyniaki sprawują się całkiem nieźle, ale zdecydowanie brakuje im pazura. Jeśli zaś chodzi o jednostki z instalacją gazową, można zarekomendować je tylko nastawionym na budżetową eksploatację kierowcom.
Dacia Sandero. Jaki silnik wybrać?
Te wyjątkowo tanie i zaskakująco niezawodne auto wyróżnia się też lekkością – waży około 1 tony. Dzięki niej nawet silniki o niewielkiej mocy sprawdzają się w tym modelu naprawdę dobrze. Do wyboru mamy benzyniaki 1.2 (o mocy 75 KM), 1.4 (72 i 75 KM) i 1.6 (84, 87 oraz 105 KM) oraz diesel 1.5 dCi o mocach 68, 75, 86 i 90 KM. Te drugie są tanie w eksploatacji i stosunkowo elastyczne, jednak przy dużych przebiegach stają się dość awaryjne. Tej wady nie mają jednostki benzynowe, ale wybierając jedną z nich musimy liczyć z wysokim, sięgającym nawet 10 litrów na setkę, spalaniem.