Które silniki Renault są bezkolizyjne?
Bezkolizyjne silniki nie są zbyt częste, ale obecność jednego z nich wiąże się dla właściciela auta z wyraźnymi korzyściami. Kiedy jednak mamy do czynienia z jednostką bezkolizyjną? Czy w samochodach Renault używane są silniki, co do których możemy użyć tego określenia?
Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów każdego silnika. Składa się z wału korbowego oraz wałka rozrządu. Jego najważniejszym zadaniem jest sterowanie pracą zaworów – to właśnie dzięki niemu w odpowiednim momencie do cylindra dostarczana jest mieszanka paliwowo-powietrzna i odprowadzane są z niego spaliny. Ponadto z rozrządem bywają połączone inne podzespoły – na przykład pompa wody.
Jego spore znaczenie wynika również z faktu, że awaria oznacza duże wydatki. W najlepszej sytuacji są właściciele samochodów z silnikiem bezkolizyjnym. To określenie stosowane jest wobec jednostek, w których po zerwaniu się paska w czasie jazdy rozrządu nie dochodzi do kolizji tłoków i zaworów. W przeciwnym przypadku jedynym rozwiązaniem stanie się remont całego silnika, który może pochłonąć nawet kilka tysięcy złotych. W jakich samochodach francuskich producentów znajdziemy tego typu jednostkę?
Podpowiadamy, które silniki Renault są bezkolizyjne
Na wstępie musimy zmartwić wszystkich właścicieli samochodów tego producenta. Żaden z silników, które znajdziemy w tych samochodach, nie jest w stu procentach bezkolizyjny. Oznacza to, że kiedy zerwie się rozrząd, powinniśmy być przygotowani co najmniej na wymianę zaworów. W gorszej sytuacji może okazać się, że niezbędna jest również wymiana tłoków oraz planowanie głowicy i wymiana mocujących ją śrub (tak zwanych szpilek). Remont może też obejmować wymianę uszczelek głowicy, pokryw zaworów oraz kolektorów.
Jeśli chodzi o koszty naprawy, trudno o jednoznaczną odpowiedź. Pocieszeniem może być fakt, że części Renault nie są w naszym kraju drogie lub trudno dostępne. Elementy najczęściej ulegające zniszczeniu – zawory – to koszt kilkudziesięciu złotych. Każda kolejne część może jednak oznaczać wydatek większy nawet o 200 złotych. Po doliczeniu kosztów robocizny może okazać się, że remont jednostki wydrenuje nasz portfel aż o kilka tysięcy złotych. W przypadku poważnych uszkodzeń i starej jednostki remont może być nieopłacalny – korzystniejszą opcją będzie wymiana.
Jak uniknąć tych wydatków? Sposobów o stuprocentowej skuteczności niestety nie ma, ale ryzyko znacznie ograniczymy stosując się do zaleceń producenta dotyczących częstotliwości wymiany paska rozrządu. W ten sposób zmniejszymy prawdopodobieństwo, że pasek zerwie się w trakcie jazdy.
To, że w autach Renault nie ma całkowicie bezkolizyjnych silników, nie oznacza, że wszystkie równie źle znoszą zerwanie paska rozrządu. Pod tym względem najlepiej wypadają jednostki 2.0 Turbo. Wśród miłośników francuskich marek znane są ze swojej niezawodności oraz stosunkowo wysokiej odporności na zniszczenia spowodowane uszkodzeniem rozrządu. Dobrze sprawdzają się również w połączeniu z instalacją gazową.