Kultowe samochody francuskich marek
Francuskim koncernom motoryzacyjnym zawdzięczamy wiele – wizjonerskie pomysły, innowacyjną myśl techniczną i oryginalny design pojazdów. Prezentujemy kultowe samochody, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony odbiorców i stały się przedmiotem pożądania koneserów klasycznych aut.
Citroen 2CV z 1949 roku
Omawiając kultowe samochody nie sposób pominąć klasycznego Citroena 2CV, który był wyposażony w 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 375 cm3 i mocy 9 koni mechanicznych. Chociaż pojazd zyskał przydomek „brzydkiego kaczątka”, to stał się bardzo popularny. Auto posiadało dwa reflektory, kierunkowskazy, wycieraczki, a także elektryczny rozrusznik. Samochód nie mógł pochwalić się imponującymi osiągami na trasie, ale był komfortowy, ekonomiczny i rzadko się psuł. Citroen 2CV był produkowany do 1988 roku.
Citroën DS z 1955 roku
Prawdziwa perełka – samochód osobowy o opływowych kształtach, którego nowoczesna linia zachwyciła odbiorców do tego stopnia, że już pierwszego dnia odnotowano 12 tysięcy zamówień. Pojazd był wyposażony w hamulce tarczowe, hydropneumatyczne zawieszenie, miał przestronne wnętrze i duży bagażnik, dzięki temu zapewniał maksymalny komfort podróży. Te kultowe samochody były produkowane aż do 1975 roku.
Peugeot 404 Diesel z 1965 roku
Pojazd, który ustanowił wiele rekordów na torach wyścigowych we Francji – samochód o oryginalnej, sportowej sylwetce, dzięki której ówcześni odbiorcy przekonali się, że w aucie osobowym można z powodzeniem stosować silniki wysokoprężne. Prototyp tego auta został zbudowany na bazie kabrioletu Peugeot 404. Początkowo zastosowano silnik Diesla o pojemności 2,2 l, a następnie 1,9 l.
Renault 16 z 1965 roku
Jedno z pierwszych kompaktowych aut typu hatchback. Zostało zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1965 roku i od razu uznane za rewolucyjne – zarówno pod względem technicznym (zastosowanie przedniego napędu), jak i wizualnym. Produkowane aż do 1980 roku auto cieszyło się ogromną popularnością wśród klientów. Atutami pojazdu było przestronne wnętrze, innowacyjność, a także tanie części do Renault.
Citroën GS z 1970 roku
Ten uznawany z jeden z kultowych samochodów model został wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie oraz silnik boxer chłodzony powietrzem. Model GS spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów – jego kompaktowa sylwetka zachwyciła do tego stopnia, że wyprodukowano około 2,5 miliona egzemplarzy. Ostatnie sztuki opuściły linię produkcyjną w 1986 roku.
Peugeot 205 z 1983 roku
Ekonomiczne auto o kompaktowej bryle, które doskonale sprawdzało się do jazdy po mieście – było zwrotne i zapewniało niskie spalanie benzyny. Uznawane za przełomowe w historii koncernu, produkowane w trzech wersjach: trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz jako kabriolet. W 1984 roku zaprezentowano wersję GTI z silnikiem o mocy 105 koni mechanicznych, a w 1991 roku wprowadzono model z silnikiem turbo diesla 1,8 l. Peugeot 205 dwukrotnie zwyciężył w rajdzie Paryż-Dakar i był produkowany aż do 1998 roku. Łącznie fabryki opuściło około 5,3 miliona egzemplarzy tego modelu.