Wczytuję dane...

Duży przebieg auta? To nie problem dla francuskiego silnika 2.0 HDI

Duży przebieg auta? To nie problem dla francuskiego silnika 2.0 HDI

2.0 HDI to jednostka wyjątkowa w portfolio grupy PSA. Należy do niej tytuł najdłużej produkowanego silnika francuskiego koncernu, a wielu kierowców, mechaników i dziennikarzy motoryzacyjnych uważa go przy tym za najbardziej udaną konstrukcję. 2-litrowy diesel od Francuzów jest ceniony za wydajność i niskie koszty eksploatacji, bardzo dobre osiągi oraz trwałość.

Jaki przebieg jest duży? 2.0 HDI potrafi zaskoczyć

Jaki przebieg jest duży? Na to pytanie z ust właścicieli aut z 2.0 HDI padają naprawdę duże liczby. Silniki z tym oznaczeniem często pracują bezawaryjnie nawet przez 200 tys. kilometrów. Pojawiające się po przejechaniu tego dystansu awarie wcale nie muszą oznaczać końca eksploatacji pojazdu. Duża popularność tej jednostki sprawia, że w sklepach oferujących części do samochodów francuskich bez problemu znajdziemy dopasowane podzespoły, a liczba serwisów, które podejmą się naprawy jest naprawdę duża. 

Mechanicy zdążyli dobrze poznać specyfikę tej konstrukcji, bo jej historia sięga końca lat 90. W 1998 na rynku pojawiła się pierwsza, 109-konna wersja silnika, która znalazła się pod maską Peugeota 406 i II generacji Citroena Xantii. Rok później francuscy konstruktorzy udostępnili wariant 90-konny. Oba modele montowane były w nowych autach do 2003. 

W pierwszej generacji 2.0 HDI można było znaleźć wiele rozwiązań znanych z silnika 1.9 TD, na którym nowa wówczas jednostka w dużej mierze bazowała. Mowa przede wszystkim o rzędowym układzie złożonym z czterech cylindrów, pojedynczym wałku rozrządu, 8-zaworowej głowicy, układzie wtryskowym dostarczonym przez BOSCH-a i turbodoładowaniu ze zmienną geometrią łopatek.

Czy 200 tys. to duży przebieg? Nie dla silnika 2.0 HDI

Oczywiście w kolejnych latach PSA stopniowo udoskonalało tę i tak udaną konstrukcję. Już w 2001 układ wtryskowy BOSCH-a zastąpiły podzespoły Siemensa, a dwa lata później silnik wyposażono w zupełnie nowy wtrysk. Z biegiem czasu zaczęły też pojawiać się wersje o innych mocach: w 2003 – 136 koni, w 2006 – 120 koni, w 2008 – 140 koni, a w 2009 – 150 i 163 koni.

Jak widać, ostatni wariant ujrzał światło ponad dekadę temu. Tak długi rynkowy „staż” sprawia, że kierowcy i mechanicy dobrze znają zarówno dobre, jak i złe strony 2.0 HDI. Jeśli chodzi o te drugie, lista często notowanych usterek na szczęście nie jest długa. Najsłabsze podzespoły tego silnika to:

  • zawór ciśnienia (awarie dają o sobie znać utrudnionym rozruchem, dymieniem oraz obniżoną kulturą pracy);
  • turbosprężarka (objawy usterki to przede wszystkim utrata mocy i zwiększone zużycie oleju);
  • przepływomierz (o jego uszkodzeniu świadczy wzrost zużycia paliwa i spadek mocy);
  • zawór EGR (można podejrzewać go, jeśli silnik z trudem się uruchamia lub obserwujemy dymienie);
  • koło dwumasowe (daje objawy ze strony skrzyni biegów – utrudnioną zmianę biegów i głośną pracę).

Duży przebieg auta? Model z 2.0 HDI to bezpieczny wybór

Kierowcom, którzy szukają samochodu z niezawodnym, dobrze pracującym i sprawdzonym silnikiem, bez obaw możemy polecić któryś z modeli wyposażonych w 2.0 HDI. Można znaleźć go pod maską Citroenów (modele C4, C5, Berlingo lub C8), Peugeotów (206, 307, 308, 407 i 508), Fordach (Focus, Mondeo, Kuga, C-Max, S-Max oraz Galaxy) i Volvo (C30, S40, V50, V70, a także S80). Fakt, że jednostka była montowana w autach producentów innych niż PSA, to kolejne potwierdzenie jej wysokiej jakości i argument za wyborem któregoś z nich.