Wczytuję dane...

Euro NCAP - co to za organizacja i jakie znaczenie mają ich testy?

Euro NCAP - co to za organizacja i jakie znaczenie mają ich testy?

Wyniki testów NCAP to w Europie jedna z najważniejszych informacji podawanych w materiałach promocyjnych i recenzjach samochodów. Dlaczego kierowcy, producenci i dziennikarze przykładają do nich tak dużą wagę? Na czym polegają przeprowadzane przez tę organizację testy? I, co najważniejsze, na jakich zasadach ona działa? Dowiedz się, czym jest Euro NCAP i jakie znaczenie mają ich testy. 

Czym jest Euro NCAP? 

Euro NCAP (skrót od New Car Assessment Programme, czyli w dosłownym tłumaczeniu Program Oceny Nowych Samochodów) to europejska organizacja zajmująca się testowaniem wprowadzanych na rynek aut. Od momentu powstania organizacji (1997) jej siedzibą jest belgijskie Leuven. Testy NCAP nie biorą pod uwagę osiągów, bezawaryjności czy kosztów eksploatacji, koncentrując się jedynie na kwestiach bezpieczeństwa biernego

Organizacja funkcjonuje na zasadzie non-profit, co oznacza, że wszystkie pozyskane środki przeznacza na realizację celów statutowych, bez wypracowywania zysków. Od samego początku schemat jej działania pozostaje niezmienny. Przedstawiciele Euro NCAP anonimowo kupują nowe samochody, po czym poddają je ustandaryzowanym testom. Nieprzyjmowanie aut od producentów ma zapobiec manipulacjom i zapewnić pełną wiarygodność wyników

Testy NCAP – na czym polegają?

Testy Euro NCAP składają się z kilku segmentów. Wśród nich największe znaczenie dla motoryzacyjnego świata mają testy zderzeniowe. W ich skład wchodzą:

  • zderzenie czołowe (front impact) – symuluje uderzenie w nieruchomą, podatną na deformację przeszkodę przednią częścią samochodu (na szerokości 40 proc.) przy prędkości 64 kilometrów na godzinę;
  • zderzenie boczne (side impact) – polega na uderzeniu w lewy bok pojazdu przeszkodą o szerokości 1,5 metra przy prędkości 50 kilometrów na godzinę;
  • zderzenie z pieszym (pedestrian impact) – w ramach tego testu wystrzeliwuje się z prędkością 40 kilometrów na godzinę manekiny, które uderzają w maskę, przednie reflektory oraz zderzak;
  • zderzenie ze słupem (pole test) – przeprowadzany w celu sprawdzenia, jak zareaguje samochód po uderzeniu bokiem (na wysokości słupka B) w słup o szerokości 254 milimetrów przy prędkości 29 kilometrów na godzinę. 

Przyznawane przez NCAP gwiazdki są ważną informacją na temat tego, jaką ochronę kierowcy i pasażerom zapewnia dany model w razie wypadku.

Przez długi powszechny był pogląd, że maksymalna ocena (5 gwiazdek) jest nieosiągalna. Pierwszym modelem, który ją zdobył był Renault Laguna II generacji. Dziś taki wynik nikogo już nie dziwi – osiągają go nawet auta z niższych półek cenowych. 

Jak w testach NCAP wypadają samochody francuskie?

Fakt, że francuski samochód jako pierwszy zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP nie był przypadkowy. Auta znad Sekwany od lat znane są z wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego. Potwierdzają to również oceny innych modeli z tego kraju. Jak się okazuje, za wyborem któregoś z nich przemawia nie tylko design, wygoda i dobra dostępność części do aut francuskich.

Jak Euro NCAP ocenia Citroeny?

Ze stajni Citroena wyjechało sporo modeli ocenionych przez NCAP na 5 gwiazdek, w tym Citroen C5, C4 Picasso i Citroen DS 7 Crossback.

Ile gwiazdek w testach Euro NCAP dostają Peugeoty?

Jeśli chodzi o 5-gwiazdkowe Peugeoty, trzeba wymienić modele 2008 Allure, 508, 3008, Traveller 208 i Peugeot 308 1.6.

Jak Renaulty wypadają w testach NCAP?

Poza wspomnianą już Laguną 5-gwiazdkowy wynik osiągnęły również inne modele Renault, między innymi Megane e-Tech, Clio Zen, New Koleos, Scenic, Escape, Megane, Talisman, Capture i Grand Scenic.