Wczytuję dane...

Gdzie znajduje się czujnik prędkości w Peugeot i Renault?

Gdzie znajduje się czujnik prędkości w Peugeot i Renault?

W starszych modelach czujnik prędkości wykorzystywał działanie giętkiego, obrotowego drutu połączonego z prędkościomierzem. Takie rozwiązanie wiązało się jednak z wieloma wadami. Drut nie był wytrzymały a dokonywane za jego pomocą pomiary okazywały się mało precyzyjne. To skłoniło konstruktorów do znalezienia nowych rozwiązań. 

Wynikiem ich starań było opracowanie obecnych czujników prędkości, wykorzystujących zmienne pole magnetyczne wytwarzane przez wprawione w ruch obrotowy koło, zamykające i otwierające kontaktron będący integralnym elementem czujnika. Lokalizacja czujników zależy od konstrukcji samochodu – w pojazdach różnych producentów są one montowane w nieco innych miejscach. Gdzie należy szukać czujnika prędkości w Renault Kangoo i w innych modelach francuskich marek? Co może świadczyć o ich awarii? Jakie są możliwe przyczyny usterek? Te kwestie omawiamy w nowym wpisie. 

Czujnik prędkości w Peugeot 206 – gdzie się znajduje?

Najczęstszą lokalizacją czujników prędkości jest tylna oś lub okolice skrzyni biegów. W przypadku samochodu Peugeot 206 czujnik prędkości znajduje się nad prawym wałem napędowym. Szczegółowe informacje co do tego, gdzie jest czujnik prędkości w Renault Clio 2 i w innych modelach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. 

Czujnik prędkości Peugeot 307 - gdzie jest i jak działa?

Nie należy też dziwić się, jeśli nie znajdziemy na ten temat żadnej informacji. W niektórych modelach, np. w Peugeot 307,  po prostu nie ma osobnego czujnika do prędkościomierza, a dane o szybkości czerpane są z systemu ABS (więcej na ten temat piszemy w ostatniej części artykułu).

Czujnik prędkości we francuskich autach. Jak rozpoznać awarię?

O awarii czujnika prędkości mogą świadczyć różne objawy. Nie ma jednak powodów, by podejrzewać ją, jeśli wskazania prędkościomierza nieznacznie (do 10 proc.) różnią się od wyników pokazywanych np. przez GPS. Zazwyczaj są one kalibrowane w ten sposób, by pokazywać nieco wyższą prędkość i tym samym zniechęcać do jej przekraczania. Sygnałem świadczącym o usterkach tego podzespołu może natomiast być:

  • włączenie lampki kontrolnej silnika, 
  • znaczne przekłamania prędkościomierza (powyżej 10 proc.) lub jego awaria, 
  • zakłócenia pracy systemów regulacji prędkości lub przeciwpoślizgowych.

Za taki stan rzeczy mogą odpowiadać różne czynniki. Najczęściej są to:

  • brak napięcia w przewodach zasilania;
  • problemy ze stykiem przewodów;
  • uszkodzenie kontaktronu;
  • uszkodzenia mechaniczne czujnika lub przewodów.

Diagnostyka powinna obejmować szczegółową kontrolę układu pod kątem uszkodzeń mechanicznych, odczytanie kodów błędów, sprawdzenie styków oraz porównanie wskazań prędkościomierza z GPS-em. 

Czujniki obrotów kół a czujnik prędkości. Czym się różnią?

Jak już wspomnieliśmy, w nowszych samochodach nie montuje się już osobnych czujników prędkości. Dane na ten temat pobierane są z systemu ABS, który korzysta z własnych czujników obrotów kół. Dzielą się one na dwa typy:

  • pasywne – nie wymagają zewnętrznego zasilania;
  • aktywne – działające dzięki zewnętrznemu zasilaniu, cechujące się większą precyzją i czułością.

Niezależnie od typu, czujniki obrotu montowane są w bezpośredniej bliskości kół – na piastach lub przegubie napędowym półosi.