Silnik w Peugeot - jaki wybrać?
Planując zakup samochodu Peugeot, wybór konkretnego modelu warto uzależnić przede wszystkim od tego, w jakich wersjach silnikowych jest on dostępny. To właśnie od jego jakości w dużej mierze zależy, jak będzie wyglądała eksploatacja auta – między innymi to, ile zapłacicie za paliwa oraz jak często będziecie odwiedzać serwis. Wbrew obiegowym, nieusprawiedliwionym opiniom, w autach zarówno tej marki, jak i pozostałych ze stajni PSA można znaleźć wiele godnych uwagi jednostek. Który silnik w Peugeot wybrać? Oto kilka propozycji.
Peugeot 208 – jaki silnik wybrać? 1.2 PureTech
Planujecie zakup Peugeot 308? Jaki silnik – pytacie? Rozważcie wybór wersji z jednostką 1.2 PureTech. Ten benzyniak montowany jest w autach PSA od 2012 i uchodzi za jedną z najbardziej udanych konstrukcji grupy w ostatnich latach. Zbiera wiele pozytywnych recenzji, w których chwalona jest naprawdę niezła dynamika (zwłaszcza w porównaniu ze spalaniem), kultura pracy oraz dobre oddanie momentu i mocy. Często jest polecany w odpowiedzi na pytania typu „Peugeot 2008 – jaki silnik wybrać?” również z uwagi na przyjemne brzmienie.
Jeśli chodzi o częste usterki, na szczęście nie są one poważne i zwykle dotyczą pojedynczych czujników lub układu elektronicznego. Jego użytkownicy powinni też na bieżąco sprawdzać stan paska rozrządu, który z olejem może się łuszczyć.
Peugeot 206 – jaki silnik? 1.6 16V
Jeśli planując zakup Peugeot 207 zastanawiacie się, jaki silnik będzie najlepszy, koniecznie zwróćcie uwagę na 1.6 16V. Kolejny benzyniak w naszym zestawieniu bywa mylony z nowszą konstrukcją z rodziny Prince, którą Francuzi opracowali we współpracy z BMW. W przeciwieństwie do nowszej wersji, właściciele aut z 1.6 16V nie muszą jednak obawiać się o niską trwałość łańcucha rozrządu – mamy tu do czynienia ze standardowym paskiem. Dlatego zadając pytania takie jak „Peugeot 307 – jaki silnik?” często traficie na rekomendacje tej jednostki.
1.6 16V był montowany w rocznikach 1994-2018 i dostępny z dwoma głowicami – 8- i 16-zaworową. Ta druga zarezerwowana była dla silników o większej mocy (do 122 koni) i do dziś cechuje się nie tylko dobrą trwałością, ale też świetnymi wynikami w modelach wyczynowych. Uważajcie jednak na egzemplarze z dużym przebiegiem, które „piją” sporo oleju.
Peugeot 407 – jaki silnik? 2.0 16V
Siostrzana jednostka 2.0 16V również jest godna polecenia. Stworzona przede wszystkim z myślą o modelach do codziennej jazdy – np. 206, 307 i 407. Użytkownicy napędzanych przez nią egzemplarzy chwalili przede wszystkim dobre oddanie momentu i wynikającą z niego wysoką kulturę nawet przy niskich obrotach. Na zakup auta z 2.0 16V pod maską warto zdecydować się również ze względu na to, że są to bardzo popularne i dobrze znane mechanikom modele. Z łatwością znajdziecie więc części zamienne do Peugeot. Wady? Podobne jak w przypadku 1.6 16V, czyli przede wszystkim przyspieszone zużycie oleju przy większych przebiegach.
Peugeot 508 – jaki silnik? 1.6 Hdi
W portfolio PSA można znaleźć także sporo naprawdę udanych diesli. Jednym z nich jest 1.6 Hdi, w który wyposażone są takie modele jak 207, 208, 307, 308, 3008, 407 i 508. Największą zaletą tej jednostki jest na pewno trwałość. Nawet jeśli kierowca nie zadba o nią prawidłowo, ta potrafi przejechać bez awarii nawet 300 tysięcy kilometrów. Kolejna mocna strona to duża popularność silnika oraz związana z nią dobra dostępność część i duża liczba warsztatów, które podejmą się jej naprawy.
Ta popularna jednostka nie jest niestety pozbawiona wad. Najpoważniejsza to ograniczona trwałość podkładek pod wtryskiwaczami, które przy dużych przebiegach mogą przepuszczać spaliny. W starszych egzemplarzach Francuzi stosowali ponadto przewody doprowadzające olej do turbiny z wadliwym sitkiem, które po pewnym czasie się zatykały. W nowszych silnikach ten problem został jednak wyeliminowany.