Wczytuję dane...

Przegrzanie silnika - przyczyny, objawy i skutki

Przegrzanie silnika - przyczyny, objawy i skutki

Kiedy mowa o pogodzie nieprzyjaznej dla naszych aut, jako pierwsze na myśl przychodzą mrozy i związane z nimi problemy z rozruchem auta. Równie dużym zagrożeniem są też upały. Wysokie temperatury mają destrukcyjny wpływ między innymi na akumulator, właściwości opon i, co najważniejsze, pracę silnika. Jakie są przyczyny przegrzania silnika, jakie objawy i jakie skutki?

Przegrzany silnik – niebezpieczny nie tylko podczas letnich upałów

Warto pamiętać, że przegrzanie silnika to wynik nie tylko letniej aury. Przyczyną takich awarii mogą być bowiem inne usterki – zwłaszcza jeśli lekceważymy sygnały wysyłane nam przez samochód. Warto więc dowiedzieć się, jak rozpoznać i zapobiegać takimi sytuacjom, a także z jakimi skutkami może wiązać się „zagotowanie” jednostki. Te trzy kwestie szczegółowo omawiamy poniżej. 

Problemy z przegrzaniem silnika – przyczyny. Dlaczego jednostka się „gotuje”?

Bezpośrednią przyczyną przegrzania silnika benzynowego i Diesla jest zbyt wysoka temperatura płynu chłodniczego. Zdarza się również, że za takie problemy odpowiada jego utrudniony obieg lub zbyt niski poziom. Do takich sytuacji dochodzi przede wszystkim z powodu:

  • uszkodzenia chłodnicy: z uwagi na swoją lokalizację, jest ona narażona na korozję oraz uszkodzenia mechaniczne. W takim przypadku pojawiają się wycieki płynu, którego jest zbyt mało, by wydajnie chłodzić silnik;
  • uszkodzenia przewodów płynu chłodniczego również przyczyniające się wycieków;
  • zużycia opasek mocujących przewody: zbyt mocno dokręcone lub skorodowane obejmy mogą powodować obniżenie poziomu płynu;
  • pęknięcia króćca głowicy: zbyt mocne dokręcenie tego plastikowego elementu może powodować jego pęknięcie, a w efekcie – wycieki płynu;
  • awarii czujnika temperatury: uszkodzenie samego elementu lub doprowadzonego do niego przewodu sprawiają, że system błędnie odczytuje temperaturę i informuje nas o nieistniejącym przegrzaniu silnika;
  • awarii termostatu: świadczy o nim zimny przewód łączący go z chłodnicą. Jeśli przegrzanie silnika w Peugeot 206 nastąpiło z tej przyczyny, konieczna jest wizyta w sklepie oferującym części do Peugeot i wymiana termostatu, a następnie odpowietrzenie układu chłodniczego;
  • usterki wentylatora: bardzo prawdopodobne, jeśli jednostka przegrzewa się głównie w miejskim ruchu.

Jak sprawdzić, czy silnik jest przegrzany? Rozpoznajemy najważniejsze objawy

Jeśli chodzi o przegrzany silnik, objawy są dość charakterystyczne i trudne do przeoczenia. Niepokój kierowcy powinny wzbudzić przede wszystkim następujące sygnały:

  • utrudniona lub niemożliwa regulacja temperatury powietrza w nawiewach;
  • niedziałająca klimatyzacja;
  • zapach płynu chłodniczego w kabinie;
  • dym unoszący się spod maski;
  • zapalenie się kontrolki (zwykle, gdy temperatura płynu chłodniczego przekracza 90 stopni).

Przegrzanie silnika – konsekwencje. Co stanie się, jeśli zlekceważymy problem?

Jeśli zauważymy przegrzanie silnika, konieczne jest jak najszybsze zatrzymanie auta i włączenie ogrzewania przy maksymalnym nawiewie. Należy też otworzyć maskę, ale przy zachowaniu dużej ostrożności – nietrudno wtedy o poparzenie.

Lekceważąc wspomniane objawy, możemy doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki, narażamy się też na spore niebezpieczeństwo. Związane z przegrzaniem silnika skutki to między innymi zatarcie, puchnięcie tłoków oraz pęknięcia pierścieni tłokowych i głowicy.