Jak odpowietrzyć układ hamulcowy?
Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie to czynność, którą warto wykonywać regularnie. Dobrze wygospodarować na nią nieco czasu, nawet jeśli żadne objawy nie wskazują, że jest to konieczne. Zapowietrzone hamulce stanowią przecież bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Przygotowaliśmy poradnik, w którym wyjaśniamy, jak odpowietrzyć układ hamulcowy i jak rozpoznać, że jest on zapowietrzony.
Zapowietrzony układ hamulcowy – objawy. Jak rozpoznać usterkę?
Zacznijmy od tego, w jaki sposób daje o sobie znać zapowietrzony układ hamulcowy. Objawy są bowiem na tyle charakterystyczne, że każdy kierowca powinien rozpoznać je bez pomocy mechanika. Do najważniejszych symptomów, które powinny skłonić nas do odpowietrzenia hamulców, są:
- tzw. miękki pedał, który wyraźnie twardnieje za każdym razem, gdy go naciśniemy;
- ściąganie samochodu na lewą lub prawą stronę – wynika to z faktu, że znajdujące się w płynie pęcherzyki uniemożliwiają jego równomierne rozmieszczenie w przewodach.
Przyczyn zapowietrzenia się układu hamulcowego może być wiele. Najważniejsza to na pewno niska ilość płynu. Do pojawienia się pęcherzyków powietrza w przewodach może też dojść w wyniku przegrzania płynu. Warto też pamiętać, że odpowietrzanie układu hamulcowego konieczne jest nie tylko, jeśli zauważymy któryś ze wspomnianych objawów. Procedurę należy wykonać również:
- po wymianie klocków i tarcz hamulcowych;
- jeśli od dawna nie zmienialiśmy płynu – stary ma większe tendencje do przegrzewania.
Płyn należy wymienić na nowy najpóźniej po dwóch latach, w trosce o własne bezpieczeństwo. Można kupić go w naszym sklepie oferującym części do samochodów francuskich.
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy? Samochód bez ABS – krok po kroku
Zanim wyjaśnimy, jak odpowietrzyć układ hamulcowy w samochodzie bez ABS, wspomnijmy o prawidłowej kolejności odpowietrzania. Tu warto posiłkować się zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli nic o tym nie wspomina lub nie mamy dostępu do tych informacji, odpowietrzanie powinniśmy zacząć od koła znajdujące się najdalej od pompy hamulcowej. Zwykle optymalna jest następująca kolejność:
- prawe tylne koło
- lewe tylne koło
- prawe przednie koło
- lewe przednie koło
Do odpowietrzania hamulców służy zawór odpowietrzający. Najlepiej jest odkręcić go w niedużym stopniu – o około pół obrotu. Warto założyć na niego kawałek transparentnego, gumowego wężyka, przez który będziemy mogli obserwować, czy w wydobywającym się z układu płynie nadal znajdują się pęcherzyki. Kiedy ich nie ma (lub gdy cieknie on nieprzerwanym strumieniem), jest to znak, że można zakręcić zawór.
Zapowietrzony układ hamulcowy w aucie wyposażonym w ABS
Jeśli nasz samochód jest wyposażony w system ABS, zapowietrzony układ hamulcowy powinniśmy naprawić w odwrotnej kolejności – zaczynając od koła, które znajduje się najbliżej pompy. Cała procedura różni się też w zależności od tego, o którą oś chodzi. W obu przypadkach należy robić to przy wyłączonym zapłonie, a następnie nacisnąć kilkadziesiąt razy pedał hamulca – w ten sposób pozbędziemy się regulacji ciśnienia. Dla kół przednich konieczne jest uzupełnienie zbiornika wyrównawczego. Następnie należy założyć na zawór wężyk i naciskać pedał hamulca tak długo, aż wytworzy się przeciwciśnienie w układzie. Następnie powinniśmy odkręcić zawór aż do momentu, kiedy wyczujemy wyraźny spadek ciśnienia.
Jeśli chodzi o tylną oś, należy przytrzymać pedał hamulca, włączyć zapłon, a następnie odkręcić zawór odpowietrzający. Gdy zauważymy, że w przewodzie nie ma już pęcherzyków, zakręcamy zawór i przechodzimy do drugiego koła.