Jak działa poduszka powietrzna?
Poduszka powietrzna to jeden z tych wynalazków, które w największym stopniu poprawiły bezpieczeństwo podróży samochodem. Jak działa poduszka powietrzna i co jeszcze na jej temat powinien wiedzieć przeciętny kierowca?
Poduszka powietrzna – niezbędny element systemu bezpieczeństwa
Był rok 1973, kiedy na amerykańskim rynku zadebiutował Oldsmobile Toronado. Model okazał się prawdziwą rewolucją, jeśli chodzi o bezpieczeństwo – to właśnie na jego pokładzie po raz pierwszy pojawiła się poduszka powietrzna. Niespełna dekadę później – w 1981 – amerykański wynalazek dotarł na Stary Kontynent, gdzie jako pierwszy zastosował go Daimler w Mercedesie klasy S W126. Obecnie poduszki powietrzne są obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów trafiających na amerykański rynek, a w Europie, mimo braku regulacji, są standardem nawet w budżetowych modelach.
Szacuje się, że tylko w samych Stanach Zjednoczonych poduszki powietrzne uratowały około 30 tysięcy ludzkich istnień. I choć na co dzień nie zastanawiamy się na jej działaniem, w kryzysowej sytuacji od jej sprawności może zależeć życie nasze i naszych bliskich. Warto więc dowiedzieć się, jak działa poduszka powietrzna i w jaki sposób pomaga w trakcie wypadku.
Jak sprawdzić, czy poduszki powietrzne są w samochodzie?
Właściwie nie sposób znaleźć samochód europejskiego lub amerykańskiego producenta, który nie miałby na swoim wyposażeniu przynajmniej podstawowego zestawu poduszek powietrznych. Nie mają ich jedynie niektóre mikrosamochody, a także najmniejsze elektryki. Montaż poduszek nie jest też powszechną praktyką w przypadku niektórych firm z Dalekiego Wschodu. Ostrożność powinni zachować właściciele aut chińskich i indyjskich.
Standard wyposażenia pojazdu opuszczającego fabrykę to jedno, zaś stan faktyczny w samochodzie z rynku wtórnego – drugie. Poduszki powietrzne mogą także być niesprawne, przez co auto nie przeszło przeglądu. By ukryć ten fakt przed kupującym, handlarz musi tylko odłączyć odpowiedni przewód kontrolki.
Dlatego, decydując się na zakup auta z drugiej ręki, koniecznie powinniśmy sprawdzić jego przeszłość. Możemy zrobić to, korzystając z wyszukiwarek VIN. Jeśli dotrzemy do informacji świadczących o jego udziale w wypadku lub problemach z przejściem przeglądu, należy zlecić przegląd poduszek w zaufanym serwisie – montaż nowych to koszt kilku tysięcy złotych. To znacznie podwyższa standardowe koszty, które ponosimy, odwiedzając sklep z częściami do samochodów francuskich po zakupie nowego samochodu, ale warto to zrobić, aby mieć pewność, że w razie wypadku poduszki powietrzne zadziałają prawidłowo.
Kiedy poduszki powietrzne się otwierają i jak działają?
Nie istnieją żadne przepisy regulujące to, w jakich sytuacjach airbag ma się otworzyć. Wszystko zależy od producenta i tego, w jaki sposób zaprojektowany jest system bezpieczeństwa w danym samochodzie. Zazwyczaj jednak przednie poduszki są uruchamiane, jeśli samochód zderzy się z innym autem lub przeszkodą pod kątem mniejszym niż 30 stopni, przy prędkości co najmniej 30 kilometrów na godzinę.
Zasada działania poduszek powietrznych nie jest skomplikowana. By airbag zadziałał, niezbędna jest obecność trzech elementów:
- właściwej poduszki: do jej produkcji zazwyczaj stosuje się tkaniny nylonowo-bawełniane lub poliamidowe;
- układu sterującego: jego zadaniem jest wykrycie zagrożenia i przekazanie tej informacji do kolejnego podzespołu;
- zapalnika i generatora gazu: w wyniku małej eksplozji, zainicjowany zostaje proces generowania gazu wypełniającego poduszkę.
Czy poduszka powietrzna może sama wystrzelić? Bardzo rzadko, ale zdarza się, że poduszka strzela bez przyczyny. Należy zwracać uwagę na kontrolkę poduszki powietrznej - jeśli miga, to znak, że coś nie działa prawidłowo i istnieje ryzyko, że poduszka powietrzna nie zadziała w momencie wypadku lub wystrzeli wtedy, kiedy nie powinna.