Wczytuję dane...

Gdzie złożyć skargę na mechanika samochodowego? Wyjaśniamy, co zrobić w przypadku źle wykonanej usługi naprawy samochodu

Gdzie złożyć skargę na mechanika samochodowego? Wyjaśniamy, co zrobić w przypadku źle wykonanej usługi naprawy samochodu

Gdzie złożyć skargę na mechanika samochodowego w razie nieprawidłowo wykonanej usługi? Jak zwiększyć szanse na jej pozytywne rozpatrzenie? Na te pytania odpowiadamy w nowym wpisie. 

Reklamacja za usługi warsztatu. Kiedy to ma sens?

Oddając auto do warsztatu, mamy nadzieję, że wróci do nas w dobrym stanie. Teoretycznie jest ono pod dobrą opieką i nie ma prawa stać mu się cokolwiek złego. Teoria jednak nie zawsze pokrywa się z praktyką, a sytuacje, kiedy klient nie jest zadowolony z wykonanej usługi, nie należą do rzadkości.

O ile chodzi o niewielkie błędy, a serwis wykazuje dobrą wolę, całą sprawę da się zakończyć na gruncie zwykłej procedury reklamacyjnej. Wszystko jednak komplikuje się, jeżeli od warsztatu nie jesteśmy w stanie wyegzekwować naprawy szkody. Na szczęście nawet wtedy nie jesteśmy pozostawieni sami sobie. Jak jednak współpraca między serwisem a właścicielem auta wygląda od strony prawnej? Jak wygląda procedura reklamacji naprawy samochodu? Gdzie zgłosić źle wykonaną usługę, by skutecznie dochodzić swoich praw? 

Mechanik nie naprawił samochodu. Kiedy można złożyć reklamację usługi?

Lista grzechów popełnianych przez warsztaty samochodowe niestety jest dość długa. Do przyczyn, które najczęściej decydują o niezadowoleniu klientów, zaliczyć należy na pewno:

  • uszkodzenie samochodu: może ono być wynikiem nieumiejętnego przeprowadzenia naprawy lub nieuprawnionego korzystania z auta – np. kiedy pracownik serwisu wybiera się nim na przejażdżkę;
  • nieprawidłowo wykonaną naprawę: gdy pojazd po wizycie w warsztacie nadal nie działa tak, jak powinien;
  • montaż wadliwych części lub podzespołów innych niż te, których dotyczyła usługa;
  • brak wykonania usługi;
  • podniesienie ceny bez konsultacji z klientem: oczywiście nie można wykluczyć, że w czasie pracy na jaw wyjdą usterki, o których wcześniej nie wiedzieliśmy. Koszt ich usunięcia zawsze powinien jednak być uzgodniony z właścicielem samochodu;
  • opóźnienie oddania samochodu: o ile kilka dni zwłoki można zrozumieć, to przetrzymywanie pojazdu tygodniami, a nawet miesiącami jak najbardziej jest powodem do reklamacji;
  • dopuszczenie do kradzieży auta: na szczęście ta skrajna nieodpowiedzialność zdarza się rzadko, ale co jakiś czas notowane są i takie przypadki.

Reklamacja usługi w warsztacie samochodowym. Jak się do niej przygotować?

By zabezpieczyć się na wypadek źle wykonanej usługi, warto spisać z warsztatem umowę, w której określimy, co zlecamy specjalistom, jakie części do aut francuskich mają być użyte do naprawy, na jaką cenę się umawiamy oraz na jakich zasadach może ona ulec zmianie. Bez umowy, w razie ewentualnych problemów, dochodzenie swoich praw będzie znacznie utrudnione. 

Źle wykonana usługa naprawy samochodu. Gdzie należy ją zgłosić?

Starania o naprawienie szkody warto zacząć w samym warsztacie, gdzie odwołując się do zasady rękojmi, możemy złożyć reklamację. Jeśli jednak serwis jej nie uzna, a my sądzimy, że nasze żądania są zasadne, możemy – najlepiej uzbrojeni we wspomnianą umowę – zgłosić sprawę do Urzędu Ochrony Praw Konsumenta lub Inspekcji Pracy. Jeżeli natomiast i te działania nie przyniosą oczekiwanych skutków, powinniśmy złożyć skargę na mechanika samochodowego do sądu cywilnego.