Jak wymienić filtr kabinowy?
Sygnały świadczące o zużyciu filtra kabinowego są trudne do przeoczenia. Najczęstszym jest na pewno częste parowanie szyb od wewnątrz. Niepokojącym objawem jest również przykry zapach unoszący się w samochodzie. Jak jednak wymienić filtr kabinowy? Czy możemy zrobić to bez pomocy specjalisty?
Dlaczego - i jak często - należy wymieniać filtr kabinowy?
Co ile czasu wymieniać filtr kabinowy? Jego zużycie to naturalny proces, którego nie można zatrzymać ani spowolnić. Zwykle następuje on po roku jazdy lub pokonaniu 7-15 tysięcy kilometrów. Częstotliwość zależy między innymi od stopnia zanieczyszczenia powietrza w naszej miejscowości oraz rodzaju dróg, po których najczęściej się poruszamy, ponieważ na drogach gruntowych i szutrowych wzbijamy więcej pyłu.
Choć filtr kabinowy rzadko wpływa na sprawność auta, to jego zużycie może rzutować na nasze zdrowie i samopoczucie. Po pierwsze dlatego, że filtr kabinowy stanowi barierę dla pyłów, cząsteczek smogu i innych zanieczyszczeń dostających się do kabiny wraz z powietrzem przez nawiewy. Drugi powód to fakt, że zużyty filtr jest idealnym miejscem dla rozwoju bakterii i grzybów odpowiedzialnych za rozwój groźnych chorób.
Nie powinno więc dziwić, że wielu mechaników proponuje wymianę filtra kabinowego przy okazji innych napraw. Robią tak, nawet jeśli objawy jego zużycia jeszcze się nie pojawiły. Warto z tego skorzystać. Ale filtr kabinowy możemy też wymienić samodzielnie – bez fachowych umiejętności i specjalistycznych narzędzi. Jak to zrobić?
Jak wymienić filtr kabinowy? I który typ jest najlepszy?
Zanim przystąpimy do wyjaśnienia tego, jak wymienić filtr kabinowy, warto poświęcić nieco czasu na opisanie jego poszczególnych typów. Nasz sklep z częściami do francuskich samochodów oferuje dwa rodzaje filtrów kabinowych:
- standardowe: są wystarczające do tego, by zatrzymać znajdujące się w powietrzu cząstki stałe, czyli pył, kurz, sadzę czy pyłki roślin. Zapewniają też zmniejszenie ilości drobnoustrojów;
- węglowe: poza zatrzymaniem fizycznych zanieczyszczeń, gwarantują również eliminację większości mikroorganizmów. Obecność węgla aktywnego pomaga ponadto w zatrzymaniu substancji odpowiedzialnych za przykry zapach.
Który z nich będzie lepszym wyborem? Filtr węglowy, ze względu na lepszą wydajność jest polecany alergikom i osobom cierpiącym na choroby układu oddechowego, chociaż redukując nieprzyjemne zapachy, poprawi komfort podróży każdemu. Jest jednak droższy – czasem dwukrotnie – od standardowego (ale nadal jego kupno nie jest dużym wydatkiem).
Gdzie jest filtr kabinowy i jak go wymienić? Najważniejsze wskazówki
Przychodzi pora na to, by odpowiedzieć na pytanie często zadawane przez osoby po raz pierwszy wymieniające filtr kabinowy w Renault Clio 2 (i innych autach) – gdzie on jest? W Renault Clio filtr kabinowy jest zlokalizowany pod maską. W innych samochodach należy szukać go pod schowkiem przy fotelu pasażera, pod deską rozdzielczą po stronie pasażera lub pod listwą podszybia. Szczegółowe informacje znajdziemy w instrukcji auta.
Wymiana filtra kabinowego nie jest trudna. Najpierw należy zdemontować jego obudowę. W zależności od modelu może ona być mocowana na zatrzaski lub śruby. Kiedy już to zrobimy, wyjęcie starego filtra będzie bardzo proste i oczywiste. W analogiczny sposób umieszczamy nowy filtr, a następnie zamykamy obudowę. To wszystko.