Jak zamontować hak holowniczy?
Hak holowniczy to dodatek, który znacznie zwiększa funkcjonalność auta. Dzięki niemu możliwa staje się między innymi organizacja wakacji na własną rękę – bez noclegów w hotelach, za to ze swoją przyczepą kempingową. Przyczepa cargo pozwoli za to na transport wielu ładunków, których przewiezienie w bagażniku lub na dachu byłoby niemożliwe. Na samochodach wyposażonych w hak można też zamontować platformę do przewożenia rowerów.
Jaki hak holowniczy? Jak wybrać odpowiedni model?
Jazda z zamontowanym hakiem holowniczym bez przyczepy nie zawsze jednak jest możliwe. Jeśli kula będzie zasłaniać światła przeciwmgielne lub tablicę rejestracyjną, policja może ukarać kierowcę mandatem. Druga kwestia to bezpieczeństwo – w razie kolizji hak może przyczynić się do dużych obrażeń w obu autach. Warto więc dowiedzieć się, jak zamontować hak holowniczy oraz odpiąć go, kiedy nie będzie już potrzebny. Wyjaśniamy to poniżej.
Zanim przystąpimy do montażu haka holowniczego, należy wybrać odpowiedni model. Najtańsze haki kupimy już za nieco ponad sto złotych. Te jednak nie są zwykle wysokiej jakości, co może obniżać bezpieczeństwo użytkowania i sprawiać problemy przy instalowaniu. Wydając trzykrotnie wyższą sumę, możemy już liczyć na urządzenie niezawodne i łatwe w montażu. Na największy wydatek musimy zaś przygotować się, kupując hak z chowaną kulą – zwłaszcza z mechanizmem elektrycznym.
Hak musi być dostosowany do auta. Przy jego wyborze należy wziąć pod uwagę markę, model, rocznik i wersję nadwozia. Nasz sklep z częściami do samochodów francuskich oferuje haki do różnych modeli producentów znak Sekwany.
Nie bez znaczenia jest też to, jak duża będzie dopuszczalna masa całkowita przyczep, które zamierzamy holować. Kolejna kwestia to liczba pinów w gniazdku elektrycznym. Wersje 7-pinowe są przeznaczone do małych przyczep towarowych i lawet, sprawdzą się też w gorzej wyposażonych przyczepach kempingowych. Użycie wtyczki 13-pinowej będzie zaś niezbędne w przypadku większych przyczep i „kempingów” z lodówką na pokładzie.
Jak założyć hak holowniczy? Instrukcja montażu
Przejdźmy więc do tego, jak założyć hak holowniczy. Szczegóły procedury mogą nieznacznie różnić się w zależności od modelu, jednak w większości samochodów osobowych zakładanie haka wygląda podobnie i składa się z następujących kroków:
- wyjmij wszystkiego z bagażnika;
- zdejmij osłonę w bagażniku – w ten sposób dostaniesz się do instalacji elektrycznej;
- zdejmij tylny zderzak wraz z dodatkowymi osłonami;
- zdejmij osłonę podwozia (jeśli jest zamocowana);
- podnieś samochód lewarkiem;
- oczyść miejsca montażu z rdzy i brudu;
- przykręć belkę i wsporniki z użyciem smaru zabezpieczającego przez zapieczeniem;
- ponownie zamontuj bagażnik;
- przykręć i podłącz gniazdo wraz z wiązką;
- ponownie zamontuj wszystkie osłony.
Czy rejestracja haka jest konieczna?
Na montażu haka obowiązki właściciela samochodu jeszcze się nie kończą. Niezbędna jest następnie wizyta w Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie konstrukcja przejdzie przegląd. Z wydanym po jego przeprowadzeniu zaświadczeniem należy udać się do wydziału komunikacji, gdzie urzędnik wbije hak do dowodu rejestracyjnego samochodu.