Wczytuję dane...

Moduł BSI - co to jest i jak rozpoznać, że jest uszkodzony?

Moduł BSI - co to jest i jak rozpoznać, że jest uszkodzony?

Moduł BSI to jeden z najbardziej awaryjnych elementów francuskich samochodów. Czym jest? Jakie są jego funkcje i gdzie go szukać? Na czym polega jego naprawa i z jakimi kosztami może się wiązać?

Moduł BSI. Za co odpowiada i co to jest?

Skrót BSI oznacza Built in Systems Interface. Tą nazwą określa się rozbudowany moduł, będący w zasadzie pełnoprawnym komputerem. Obsługuje między innymi  silnik, licznik kilometrów, zamek centralny, immobiliser oraz oświetlenie. Ponadto odpowiada też za poprawne działanie większości urządzeń elektronicznych, klimatyzacji, automatyki okien czy wycieraczek. Awarie tego modułu mogą więc spowodować nieprawidłowe działanie wielu podzespołów. 

Co gorsza, ich zdiagnozowanie może okazać się dość trudne, ze względu na objawy sugerujące na przykład usterki reflektorów, przewodów czy mechanizmów opuszczania szyb. Jak więc je rozpoznać? Co może świadczyć o tym, że moduł BSI uległ uszkodzeniu? Odpowiedzi na te pytania udzielamy w dalszej części artykułu. 

Uszkodzone BSI – objawy. Jak rozpoznać awarię?

Jako że moduł BSI odpowiada za działanie wielu podzespołów, objawy jego awarii bywają niejednoznaczne i mylące. O tym, że układ uległ uszkodzeniu może świadczyć między innymi:

  • problem z uruchomieniem silnika;
  • wadliwe działanie oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego;
  • trudności z działaniem zamka centralnego;
  • awarie zegarów oraz wyświetlaczy;
  • niepoprawne działanie wycieraczek czy opuszczania szyb. 

Uszkodzenia układu BSI mogą powstawać samoistnie lub też być wynikiem błędów dotyczących poszczególnych podzespołów. Niekiedy odpowiadają za nie działania właściciela samochodu. Zabójcze dla BSI mogą okazać się przede wszystkim takie operacje jak montaż nieautoryzowanego systemu nagłaśniającego, alarmu czy innych urządzeń pobierających prąd z samochodowej instalacji. Nierzadko też przyczyna tkwi w przedostawaniu się wilgoci. 

Moduł BSI. Gdzie jest zlokalizowany we francuskich samochodach?

Moduł BSI w różnych francuskich autach może być zlokalizowany w różnych miejscach. Przykładem niech będzie Peugeot 607, w którym należy szukać go pod deską rozdzielczą, po stronie kierowcy, nad pedałami. A Citroen Xsara Picasso? Gdzie jest BSI w tym modelu? Tu sprawa wygląda podobnie – by dostać się do modułu, należy zdemontować osłonę nad pedałami. 

BSI w Citroenie. Naprawa lub wymiana. Gdzie kupić?

W wielu przypadkach jedynym rozwiązaniem pozwalającym przywrócić sprawność samochodu jest wymiana modułu BSI. Używane części do Citroena tego typu to koszt od 500 do nawet 1000 złotych. Oczywiście na większe wydatki będziemy musieli przygotować się, montując nowy BSI – łącznie z robocizną cena naprawy może wynieść nawet 3 tysiące złotych. Czasem jednak możliwa jest naprawa modułu. Odbywa się ona między innymi poprzez wgranie nowego oprogramowania lub ponowne kodowanie kluczyków. Można ją wykonać jedynie w profesjonalnym, dobrze wyposażonym warsztacie.