Małe samochody miejskie - jaki model wybrać?
Samochody z autosegmentów A i B zwykle nie pojawiają się na listach najlepiej sprzedających się modeli. Nie zachwycają osiągami ani sportowymi liniami, wrażenia nie robią też ich wymiary. Ale mogą okazać się świetnym wyborem, jeśli szukamy małego samochodu miejskiego.
Małe samochody miejskie. Czemu warto?
Modele z segmentów A i B bardzo rzadko są dłuższe niż 3,5 metra, a ich przeciętna maksymalna moc wynosi 70 koni mechanicznych. Chociaż nie sprawdzą się jako auto rodzinne i nie zadowolą miłośników adrenaliny za kółkiem, w codziennej eksploatacji zdają egzamin naprawdę dobrze. Ich zalety docenimy szczególnie w mieście, gdzie ważne są kompaktowe rozmiary i niewielki silnik, zużywający małą ilość paliwa.
Jakie modele z niższych segmentów są jednak szczególnie godne uwagi? By pomóc wam w wyborze małego samochodu miejskiego, przygotowaliśmy krótkie zestawienie 5 popularnych, niezawodnych i wygodnych aut.
Małe samochody miejskie: Fiat 500
Reaktywowany Fiat 500 na drogach jest obecny od ponad dekady, ale wciąż przyciąga wzrok kierowców i przechodniów. Popularność, którą zdobyły te włoskie (choć montowane w Polsce) małe samochody miejskie jest wynikiem przede wszystkim niezwykłego projektu, w niebanalny sposób nawiązującego do najlepszych tradycji motoryzacyjnego wzornictwa z Półwyspu Apenińskiego.
Fiat 500 dostępny jest w jednej z dwóch wersji silnikowych – z dwucylindrową jednostką 0.9 TwinAir o mocy 85 koni oraz 69-konną, czterocylindrową 1.2. Oba silniki są benzynowe.
Małe auta miejskie: Toyota Aygo
Propozycja Japończyków jest jednym z najpopularniejszych modeli w autosegmencie A, z blisko 30-procentowym udziałem w rynku. Ten model to małe auta miejskie, które podobnie jak samochód Fiata przyciągają spojrzenia – przede wszystkim charakterystycznym „iksem” na masce.
Na tle konkurencji Aygo wyróżnia się bogatym wyposażeniem, w skład którego wchodzi między innymi kamerą cofania, sensorami parkowania, automatyczną klimatyzacją oraz systemem dostępu bezkluczykowego. W droższej wersji dostępny jest ponadto system Toyota Safety Sense.
Małe auto miejskie: Renault Clio
Teraz dla odmiany reprezentant segmentu B. Renault Clio to małe auto miejskie, które wśród kierowców i dziennikarzy uchodzi za jeden z najbardziej udanych miejskich kompaktów. Nie tylko ciekawie wygląda, ale też oferuje wszystkie systemy niezbędne do bezpiecznej jazdy – zwłaszcza w mieście. Za jego wyborem przemawiają również niskie koszty eksploatacji. Tanie i łatwo dostępne są też części do Renault Clio.
Mały samochód miejski: Citroen C1
C1 uchodzi za najciekawszy wizualnie miejski samochód ze stajni Citroena. Z gustami się nie dyskutuje, ale trzeba przyznać, że projekt auta jest naprawdę udany. To propozycja przede wszystkim dla szukających bezkompromisowej zwrotności i kompaktowych wymiarów – średnica zawracania tego modelu to zaledwie niespełna 10 metrów. Potencjalnych właścicieli ucieszą też niskie koszty eksploatacji oraz dobra dostępność i przystępne ceny części do Citroena.
Mały miejski samochód: Skoda Citigo
W tym miejscu w gruncie rzeczy moglibyśmy wspomnieć również o Volkswagenie Up! oraz Seacie Mii – wszystkie są siostrzanymi konstrukcjami, montowanymi w tym samym zakładzie w Bratysławie. Do wyboru mamy dwa 1-litrowe silniki o mocy 60 i 75 koni mechanicznych, a dopłacając niecałe 4 tysiące złotych – jednostkę LPG. Za wyborem któregoś z tych aut przemawia się świetnie rozbudowana baza serwisowa, pokrywająca właściwie cały kraj.