Francuskie samochody sportowe – przegląd kultowych modeli
Francja to nie tylko ojczyzna najlepszych win i serów, ale także kraj, w którym stworzono prawdziwe motoryzacyjne perełki – sportowe samochody, które do dzisiaj stanowią przedmiot pożądania wielu kierowców. Przedstawiamy przegląd kultowych modeli, które od lat budzą emocje.
Talbot-Lago T150C
Legendarne auto nieistniejącego już producenta. Firma powstała na początku XX wieku i przez wiele lat produkowała samochody sportowe, m.in. przygotowywane do wyścigu 24h Le Mans. Uwagę odbiorców przyciąga oryginalna sylwetka pojazdu z 1938 roku – nadwozie było wzorowane na kropli wody. Auto z sześciocylindrowym silnikiem jest prawdziwym świętym Graalem motoryzacji – wypuszczono zaledwie 11 egzemplarzy.
Citroen SM
Francuskie samochody sportowe napędzane silnikiem V6 od Maserati zostały po raz pierwszy zaprezentowane podczas Salonu Genewskiego w 1970 roku. Były produkowane przez zaledwie 5 lat – z linii zeszło kilkanaście tysięcy egzemplarzy, które do dzisiaj budzą żywe zainteresowanie fanów sportowych, luksusowych aut. Charakterystyczna linia nadwozia gwarantowała, że pojazd był aerodynamiczny i osiągał doskonałe wyniki w trasie. Auto było dostępne w wersji z 5-biegową manualną oraz 3-biegową automatyczną skrzynią biegów (na rynek amerykański).
Citroen DS
Po raz pierwszy pokazano go podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1955 roku. Opływowe nadwozie oraz innowacyjne rozwiązania techniczne sprawiły, że Citroen DS szybko stał się kultowy. W pojeździe zastosowano między innymi hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego oraz zawieszenie hydropneumatyczne, do których
wymagane były nowoczesne jak na tamte czasy części do Citroena. Od 1960 roku produkowano pojazd w wersji kabrio, który jest dzisiaj bardzo rzadko spotykanym egzemplarzem – wypuszczono jedynie 2000 sztuk. Obecnie oryginalny wygląd auta nadal budzi emocje nie tylko koneserów, ale także przeciętnych odbiorców – zdecydowanie wyróżnia się na drodze.
Alpine A310
Francuskie samochody sportowe produkowane w latach 1971-1985. Po raz pierwszy zostały zaprezentowane podczas salonu samochodowego w Genewie. Pojazd był następcą modelu A110 i wyróżniał się ostrą, dynamiczną sylwetką oraz konstrukcją wykonaną ze stalowej ramy rurowej oraz nadwoziem z włókna szklanego. Pierwsze modele były wyposażone w sześć reflektorów z przodu oraz czterocylindrowy silnik 1,6 l o mocy 125 koni mechanicznych. Zaledwie kilka lat później zastąpiono go bardziej dynamicznym silnikiem sześciocylindrowym o pojemności 2,7 l i mocy 150 KM.
Peugeot 208 GTi
Niech nie zwiedzie Cię jego niewielka, kompaktowa sylwetka – pojazd typu hot hatch to połączenie hatchbacka z autem o doskonałych osiągach. Pod maską kryje się wydajny silnik, który gwarantuje dynamiczne przyspieszenie do setki (6,5 s) i moc wrażeń w czasie jazdy. Model został po raz pierwszy zaprezentowany w 2013 roku, a niedługo potem koncern wypuścił wersje rajdowe pojazdu, które były przygotowane do wyścigów, m.in. legendarnego Pikes Peak International Hill Climb. Peugeot 208 GTi przykuwa uwagę zwinną sylwetką oraz bogatym wyposażeniem wnętrza.