Początki, rozwój i ewolucja Peugeota
Historia marki Peugeot obfituje w wiele zwrotów akcji – firma, która jeszcze w XIX wieku wypuściła pierwszy automobil, w latach 30. XX wieku zmagała się z kryzysem, żeby po wojnie zaprezentować pierwszy model jednobryłowy.
Peugeot – historia marki
Marka Peugeot ma wieloletnią tradycję – przodkowie założyciela koncernu motoryzacyjnego zajmowali się między innymi produkcją rowerów czy zegarów. Dopiero urodzony w 1849 roku Andre Peugeot skoncentrował swoje działania na produkcji samochodów, a pierwszy model pojazdu zasilanego silnikiem parowym zaprezentował w Paryżu w 1889 roku. Auto nie odniosło jednak sukcesu – o wiele bardziej popularne były wówczas pojazdy zasilane silnikiem spalinowym. Wkrótce Andre Peugeot rozpoczął współpracę z firmą produkującą tego typu silniki – produkował części zamienne. Peugeot zaczął również projektować auta z silnikiem dwucylindrowym – pierwsze modele wypuszczono w 1891 roku. W historii marki mamy również polskie akcenty – nie każdy wie, że w 1897 roku miłośnik automobilizmu Stanisław Grodzki wyruszył w podróż z Warszawy do Francji. Trasę pokonał pojazdem Peugeot wyposażonym w silnik Daimlera.
Peugeot – historia po śmierci założyciela
Przez następne lata firma rozwijała się, a pojazdy były ulepszane. W 1914 roku marka Peugeot osiągnęła pozycję lidera na francuskim rynku motoryzacyjnym – rocznie wypuszczała 10 tysięcy samochodów. W 1915 roku zmarł założyciel marki, a w czasie I wojny światowej Peugeot produkował również samochody pancerne. W latach 30. firmę dotknął kryzys finansowy, a w czasie II wojny światowej zakłady zostały zbombardowane. Co ciekawe, w 1941 roku firma wypuściła pierwszy samochód elektryczny – trzykołowy pojazd z jednym reflektorem. Przełom w produkcji aut nastąpił w 1948 roku – to właśnie wtedy zaprezentowano pierwszy model Peugeot 203 – samochód jednobryłowy.
Nowe modele Peugeot – historia po wojnie
Dalsza historia Peugeota to rozwój nowych aut o aerodynamicznej i nowoczesnej jak na owe czasy sylwetce. W 1968 roku powstał model Peugeot 504 produkowany dla klientów z klasy średniej. Kolejny przełom nastąpił w 1972 roku, kiedy marka wypuściła auto z nadwoziem typu hatchback. Peugeot 104 cieszył się dużą popularnością ze względu na kompaktowe gabaryty. Kolejną odsłoną niewielkiego auta był zaprezentowany w 1983 roku Peugeot 205, który dwukrotnie wygrał rajd Paryż-Dakar. W 1987 roku zaprezentowano auto rodzinne – Peugeot 405, które zdobyło tytuł europejskiego samochodu roku.
W kolejnych latach marka wprowadzała nowe rozwiązania technologiczne, udoskonalała sylwetkę pojazdów i eksperymentowała z ich wyglądem. W 1997 roku wypuszczono pierwszy samochód z silnikiem Diesla – Peugeot 406 coupe. Rok później poznaliśmy model 206, który podbił serca klientów na całym świecie. Jego brat bliźniak w wersji cabrio – Peugeot 206 CC - zachwycił miłośników marki. Obecnie Peugeot jest jedną z najlepiej sprzedających się marek samochodów – nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Klienci kupują zarówno auta z salonu, jak i modele używane, a oryginalne części Peugeot są dostępne w serwisach stacjonarnych i sklepach online - np. w naszym.