Wczytuję dane...

Historia marki Citroën

Historia marki Citroën

Nie każdy wie, że historia Citroëna jest związana z Polską – założyciel francuskiego koncernu motoryzacyjnego nie tylko miał polskie korzenie, ale także czerpał z dorobku naszej myśli technicznej. Co jest uznawane za przełomowy moment w historii firmy? Przedstawiamy rozwój tego francuskiego brandu. 

Citroën – historia nieznana

Założycielem marki był Andre Citroën, wychowany w zamożnej żydowskiej rodzinie, syn holenderskiego jubilera i handlarza diamentami. Jego matka pochodziła z Warszawy, a rodzice wyemigrowali z Polski do Francji w 1873 roku. Andre wielokrotnie gościł w Polsce – nie tylko, żeby odwiedzić rodzinę, ale także poznawać technologię wykorzystywaną w ówczesnych zakładach przemysłowych. To właśnie w polskiej fabryce po raz pierwszy zetknął się z technologią wytwarzania przekładni zębatych o zębach daszkowych i postanowił wykorzystać ją do produkcji samochodów. Historia marki Citroën głosi, że założyciel koncernu w 1904 roku kupił patent od swoich krewnych i rozpoczął produkcję stalowych kół z podwójnym uzębieniem daszkowym. Specyfikę konstrukcji kół do dzisiaj odzwierciedla logo marki Citroen – charakterystyczne szewrony, czyli dwa daszki. 

Produkcja samochodów Citroën – historia firmy

Moment opatentowania nowej technologii był przełomowy w karierze Andre Citroëna – od tamtej pory jego firma produkująca koła zębate – Engrenages Citroën – zaczęła dynamicznie się rozwijać. Młody przedsiębiorca zainwestował w nowe maszyny, a także nawiązał współpracę z firmą produkującą samochody, co zaowocowało powstaniem znacznie większej fabryki w Essonnes. Przedsiębiorstwo rozwinęło się do tego stopnia, że słynna już przekładnia została wykorzystana w sterze Titanica. W 1908 roku Citroën zaangażował się z zarządzanie inną fabryką produkującą samochody - Mors, a do ich wytwarzania wykorzystywał opatentowaną przekładnię. 

Citroën – historia po I wojnie światowej

W latach 1908-1918 firma rozwijała się na wielu płaszczyznach – produkowała między innymi amunicję oraz części zamienne. Citroën po wojnie postanowił jednak skupić się na produkcji samochodów. Pierwsze auto – Type A z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1323 cm3 - zeszło z linii produkcyjnej w 1919 roku. Pojazd mógł rozwinąć zawrotną prędkość 65 km/h i już w pierwszym roku produkcji sprzedano 10 tysięcy egzemplarzy. W 1928 roku konstruktor pojawił się w Warszawie – został zaproszony przez polski rząd, a w 1930 roku w naszym kraju rozpoczęła się produkcja samochodów marki Citroën. W późniejszym czasie firma przechodziła kryzys, a po śmierci założyciela w 1935 roku oraz bombardowaniach fabryk w czasie II wojny światowej, odnotowała przerwę w działalności. 

Citroën – historia po II wojnie światowej

Produkcja została wznowiona w 1945 roku, a już w 1949 powstał kultowy model Citroëna – 2CV z 2-cylindrowym silnikiem. Auto cieszyło się dużą popularnością i było produkowane aż do 1988 roku. W latach 50. zaprezentowano model DS, którego opływowa sylwetka podbiła serca automaniaków. Przez kolejne lata firma dynamicznie się rozwijała, inwestując w nowoczesną technologię i bezpieczeństwo jazdy. W 2007 roku powstał pierwszy SUV. 

Citroën obecnie

Obecnie francuskie samochody wybiera szeroka rzesza klientów, którzy cenią nowoczesną linię nadwozia i doskonałe osiągi tych pojazdów. Co roku linie produkcyjne opuszczają miliony pojazdów, a dużym zainteresowanie cieszą się również auta używane, do których oryginalne części Citroën są dostępne w atrakcyjnych cenach. Marka - poza samochodami osobowymi - produkuje również modele dostawcze.